Second Digital Humanities Fall School in Venice : Case studies

tribuna_reconstructionThe students will be divided into four groups, corresponding to four case studies, each one of them corresponding to a different scale.

One group will study the urban scale replacing palaces and collections in Venice before the fall of the Republic. They will create an interactive atlas based on a GIS system.

One group will study the architectural scale modelling Palazzo Grimani and its evolution in time.

One group will model and document art works that were displayed in Palazzo Grimani in the 16th century.

One group will work on annotating these various elements, transforming the model into an interactive didactic experience.

Credits of the image: Marcella De Paoli ; Progetto Museografico e Rilievo P. Martellotti, L. Musa, A. M. Mazzotta, Il Laboratorio srl

Bibliography

  • Collezioni di antichità a Venezia nei secoli della Repubblica (dai libri e documenti della biblioteca Marciana), cat. exp., M. Zorzi (ed. by), Roma 1988
  • Favaretto, Arte antica e antiquaria nelle collezioni venete al tempo della Serenissima, Roma 1990
  • Favaretto, “Una tribuna ricca di marmi”: appunti per una storia delle collezioni dei Grimani di Santa Maria Formosa, in “Aqn”, LV, 1984, pp. 206-240
  • Findlen, Possessing Nature: museums, collecting, and scientific culture in early modern Italy, Berkeley, 1996
  • Findlen, Ereditare un museo: collezionismo, strategie familiari e pratiche culturali nell’Italia del SVI secolo, in Consumi culturali nell’Italia moderna, R. Ago, O. Raggio (ed. by), “QS”, n.s. XXXIV, n. 115/1, 2004, pp. 45-81
  • J. Goy, Venice: the city and its architecture, London 2002
  • J. Goy, The house of gold: building a palace in Medieval Venice, Cambridge 1992
  • Il collezionismo d’arte a Venezia. Dalle origini al Cinquecento, M. Hochmann, R. Lauber, S. Mason (ed.by), Venezia 2008
  • Il collezionismo d’arte a Venezia. Il Seicento, L. Borean, S. Mason (ed.by), Venezia 2007
  • Il collezionismo d’arte a Venezia. Il Settecento, L. Borean, S. Mason (ed.by), Venezia 2009
  • Lo statuario pubblico della Serenissima. Due secoli di collezionismo di antichità 1596-1797, cat. exp., (ed. by) I. Favaretto, G.L. Ravagnan, Cittadella 1997
  • Pomian, Collectionneurs, amateurs et curieux, Paris, Venise: XVI-XVIII siècle, Paris 1987 (trad. it. Collezionisti, amatori e curiosi. Parigi – Venezia XVI-XVIII secolo, Milano 1989)
  • Pomian, Les collections à Venise et dans la Vénétie au temps de la Sérénissime. Une introduction historique, in “Il collezionismo a Venezia e nel Veneto”, 2005, pp. 43-50
  • J.-C. Rössler, I Palazzi Veneziani, Verona 2010
  • Venezia! Kunst aus Venezianischen Palästen; Sammlungsgeschichte Venedigs, Bonn 2002
  • Perry M., The Statuario Publico of the Venetian Republic, in “Saggi e memorie di Storia dell’Arte”, VIII, 1972, pp. 75-253
  • Perry M., A greek bronze in Renaissance Venice, in “The Burlington Magazine”, CXVII, 1975, pp. 204-211
  • Perry M., Cardinal Domenico Grimani’s Legacy of Ancient Art to Venice, in “Journal of the Warburg and Courtauld Institutes”, XLI, pp. 215-244
  • Perry M., Wealth, Art, and Display: the Grimani Cameos in Renaissance Venice, in “Journal of the Warburg and the Courtauld Institutes”, LVI, 1993, pp. 268-274
  • Perry M., A Renaissance showplace of art: the Palazzo Grimani at Santa Maria Formosa, in “Apollo”, 1981, pp. 215-220
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s